چطور بیوگرافی بنویسیم

 
بعضی وقتا تو زندگی لازم میشه که یه معرفی نامه که شامل اطلاعاتی درباره خودت و زندگیت هستش بنویسی. ممکنه این معرفی نامه رو وقتی میخوای برای مدرسه ثبت نام کی لازم داشته باشی یا ممکنه وقتی میخوای برای یه کاری اقدام کنی؛ ازت بخوان که یه معرفی کوچولو از خودت داشته باشی. یا اینکه نه! اصلا ممکنه این معرفی نامه رو برای کتابی که نوشتی لازم داشته باشی. حالا به هر دلیلی ممکنه این معرفی نامه یا به اصطلاح بیوگرافی رو لازم داشته باشی. مهم اینه که بدونی چجوری میتونی یه معرفی نامه یا بیوگرافی مختصر از خودت ارایه بدی که شامل همه اطلاعات مهم درباره تو باشه.
 
میخوام بهت یاد بدم که چجوری میتونی این کاررو انجا بدی. گام به گام و مرحله به مرحله چیزایی که در زیر توضیح میدم رو دنبال کن تا بتونی یه بیوگرافی خوب از خودت بنویسی.
 
 
قسمت اول: اول از همه یه دست نوشته و خلاصه ای از مهم ترین توانایی هات و قسمت های مهم زندگیت مثلا راجع به تحصیلت و یا مثلا راجع به علایقت آماده کن.
 
اول از همه اونایی که میخوان راجع بهت بدونن و تو میخوای خودت رو براشون معرفی کنی رو شناسایی و مشخص کن
 
۱-اول از همه اونایی که میخوان راجع بهت بدونن و تو میخوای خودت رو براشون معرفی کنی رو شناسایی و مشخص کن.
نکته ی مهم اینجاست که تو این معرفی نامه رو برای خودت نمی نویسی، داری این معرفی نامه یا بیوگرافی رو برای یه عده مردم که دوست دارن راجع بهت بدونن مینویسی. برای اینکه بتونی راجع به خودت و بهترین توانایی هات و مهم ترین کارهایی که میتونی انجام بدی بنویسی اول باید مشخص کنی که این معرفی نامه رو برای چه کسانی مینویسی و به اصطلاح مخاطبهای تو چه کسانی هستن.  کسانی که معرفی نامه تورو میخونن ممکنه  معلمت یا استاد دانشگاهت، همکارت، یه کمیته یا انجمن علمی و یا یه عده از مردم عادی باشه.  پس دقت کن که طرز نوشتنت در همه این موارد بسته به اینکه خواننده های معرفی نامه یا بیوگرافیت چه کسانی هستن فرق میکنه.
 
۲-اگه از یه دستور و راهنمای خاصی برای نوشتن معرفی نامه ت استفاده میکنی دقت کن که حتما مرحله به مرحله تمام چیزهایی که گفته رو رعایت کنی و انجام بدی.
*زمانی که معرفی نامه رو برای ثبت نام مدرسه ت میخوای و یا ثبت نام برای یه کاری میخوای؛ حتما باید از یه دستور یا راهنما استفاده کنی که مطمین باشی همه ی نکات ضروری رو توی معرفی نامه ت آورده باشی. اگه برای یه بورسیه تحصیل میخوای اقدام کنی، حتما کمیته علمی دنبال یه دست از اطلاعات خاص در معرفی نامه ت هستن، مثلا اطلاعاتی راجع به کارهای علمی ای که انجام دادی، یا مثلا راجع به نمره هایی که در طول دوران مدرسه یا دانشگاه و در امتحانات گرفتی؛ یا اینکه به چه موضوعاتی علمی و تحقیقی علاقه مند هستی و یا اینکه درباره موضوع علمی کمک هزینه تحصیلی که میخوای بگیری چقدر اطلاعات و توانایی داری
 
*در سایر موارد ، مثلا معرفی نامه برای اینکه وارد یه شغلی بشی، حتما نیاز خوهی داشت تا با مدیرانت و همکارانت مشورت و صحبت کنی و ازشون بخوای که مرحله به مرحله محتوای معرفی نامه رو که براشون ارایه میدی رو همراه تو دنبال کنن.
 
کارهای علمی که انجام دادی و و توانایی های علمی ای که داری رو بنویس و یه لیست ازشون تهیه کن.
 
 
۳-کارهای علمی که انجام دادی و و توانایی های علمی ای که داری رو بنویس و یه لیست ازشون تهیه کن.
ممکنه یه لیست بلند بالا از کارهای علمی که در دوران مدرسه انجام دادی و یا افتخارات و جایزه هایی که کسب کردی داشته باشی. بشین  و فکر کن که چه توانایی های داری و چه کارهای علمی ای کردی، بعد ازشون یه لیست درست کن. قسمت هایی که برات خیلی افتخارآمیز بوده رو پررنگ کن. مثلا جایزه هایی که کسب کردی، یا مثلا رتبه هایی که در مدرسه در امتحانات کسب کردی ، یا مثلا اگه جایی استخدام شدی، و خیلی از چیزای بارزش دیگه.
 
 
*یه مثال از پیشرفت های که میتونی داشته باشی و توی معرفی نامه ت بنویسی
 
من اولین نفر از خانواده م هستم که وارد دانشگاه شدم. من جزو نفرات برتر در طول چهار سال دانشگاه بودم و نمره های خیلی عالی ای در طول این دوران کسب کردم.
 
*مثال هایی از موفقیت ها و پیروزی هایی که میتونی توی معرفی نامه ت بنویسی: من تونستم بالاترین نمره رو توی امتحان استخدامی که مربوط به سوالات تاریخ بود رو بگیرم. من ده ماه دریک شرکت استخدام شدم و کارم رو به بهترین نحو ممکن انجام دادم و اکنون مجری طرح در شرکتی هستم.
 
یه لیست از خصوصیات اخلاقی خودت و علایقی که داری تهیه کن
 
۴-یه لیست از خصوصیات اخلاقی خودت و علایقی که داری تهیه کن
به شخصیت خودت و علایقی که داری فکر کن و یه لیست ازشون تهیه کن. حتما قبلا تو زندگیت با افرادی سرو کار داشتی که از خودشون معرفی نامه ارایه دادن و خودشون رو معرفی کردن. میتونی راجع به اونا فکر کنی و اصطلاحات و کلماتی که اونا استفاده کردن رو تو هم برای معرفی نامه ت استفاده کنی. از لغاتی  برای معرفی خودت استفاده کن که میتونن تو رو به بهترین نحو ممکن معرفی کنن و یه تصویر خوب از تو تو ذهن خواننده یا شنونده بوجود بیارن. همینطور علاوه بر معرفی شخصیتت، لازمه که یه لیست هم از علایقی که داری تهیه کنی تا بتونی بهتر خودت رو به خواننده ها یا شنونده ها معرفی کنی. مثلا ممکنه راجع به کارهای داوطلبانه ای که برای مردم فقیر و نیازمند کمک دوست داری انجام بدی بنویسی یا مثلا راجع به ورزشی که دوست داری یا مثلا راجع به موسیقی مورد علاقه ت و یا راجع به کتاب و نویسنده ی مورد علاقه ت میتونی بنویسی.
 
*مثالی ازخصوصیات رفتاری
 
اگه داری برای یه کار داوطلبانه اقدام میکنی که مربوط به کمک برای مردم نیازمند هستش و معرفی نامه رو برای این کار لازم داری؛ ممکنه نیاز داشته باشی از لغاتی مثل سازماندهی کننده؛ مهربان و دلسوز استفاده کنی و تاکید کنی که حاظری وقتت رو برای کمک به مردم اختصاص بدی. لغاتی مثل مهربانی و دل رحمی؛ سازماندهی کردن، یا اختصاص دادن وقت، بهترین و ضروری ترین لغاتی هستن که یه داوطلب انجام امور خیریه میتونه برای معرفی خودش استفاده کنه، سازمان امور خیریه به افرادی دل رحم و مهربان و یا افرادی که میتونن کارهارو خوب سازماندهی کنن و حاضرن وقتشون رو برای کمک به مردم فقیر اختصاص بدن نیاز داره. پس دقت کن که اگه این لغات رو در معرفی نامه ت استفاده کنی؛ به طور صد در صد میتونی وارد این گونه سازمان ها بشی و به مردم فقیر به صورت داوطلبانه کمک کنی؛  از نظر سازمان امور خیریه فردی مهربان و توانا یه فرد مناسب برای این کار هستش.
 
*مثال هایی از علایق
 
اگه داری برای یه کار علمی اقدام میکنی ، مثلا اگه میخوای عضو یه کمیته علمی بشی که دائما در حال مسافرت هستن و بسیار هنری عمل میکنن، ممکنه نیاز داشته باشی تو معرفی نامه ت از کلماتی مثل راهنمای تیم، که نشان دهنده علاقه ت به سازماندهی تیم هستش استفاده کنی. عباراتی مثل بازیکن فوتبال،و….. خیلی از تو نقش و تصویر خوبی در ذهن انجمن علمی بوجود میاره و اونارو تشویق میکنه که تو رو برای این کار انتخاب کنن.
 
 
 
قسمت دوم: راهنمای نوشتن معرفی نامه
حالا وقت این رسیده که معرفی نامه ت رو با بهترین جملاتی که تو ذهنت داری بنویسی و خودت رو توصیف کنی.
 
  حالا لیستی رو که تهیه کردی یه نگاه بنداز و ببین چه چیزایی رو میخوای ازش انتخاب کنی تا توی معرفی نامه ت بنویسی
 
 
 
۱-حالا لیستی رو که تهیه کردی یه نگاه بنداز و ببین چه چیزایی رو میخوای ازش انتخاب کنی تا توی معرفی نامه ت بنویسی
به کل لیستت یه نگاه بنداز و بهترین جملات رو که شامل موفقیت هات، پیشرفت هات، ویژگی های رفتاری و شخصیتیت و علایقت هستن رو انتخاب کن و در بیوگرافی یا معرفی نامه ت بنویس؛ این قسمت مهم ترین قسمت هستش چون یه دید کلی به خواننده راجع به تو میده و اونا میتونن با خوندن این قسمت ها یه تصویر کلی راجع به تو تو ذهنشون بسازن. پس سعی کن بهترین  جملات رو انتخاب کنی و توی معرفی نامه ت بنویسی.
 
*یه مثالی از این بخش که میتونم بهت ارایه بدم، مثال شخصی هستش که میخواد برای یه کار داوطلبانه که هدفش کمک به افراد فقیر هستش اقدام کنه و سعی داره یه معرفی نامه از خودش بنویسه.
 
این شخص یه شخصی هستش که ویژگی هایی مثل قدرت راهنمایی کردن تیم رو داره و کارهای زیادی رو تو زندگی روزانه ش انجام میده. ۱٫ هر هفته تنیس بازی میکنم
 
 
 
۲٫از زمانی که ۹ ساله م بود در کارهای داوطلبانه ای که مربوط به حفاظت از حیوانات بود شرکت میکردم
 
۳٫من اولین دختر از فامیلم بودم که به دانشگاه رفتم
 
من چهار ماه متوالی در جایی که مربوط به رشته تحصیلیم بود استخدام شدم.۴
 
 
 
مشخص کن که معرفی نامه ت رو چجوری میخوای بنویسی، از زبان سوم شخص یا از زبان اول شخص
 
۲-مشخص کن که معرفی نامه ت رو چجوری میخوای بنویسی، از زبان سوم شخص یا از زبان اول شخص
زمانی که معرفی نامه ت رو میخوای برای ورود به مدرسه یا برای گرفتن یه بورس تحصیلی بنویسی که یه انجمن یا کمیته علمی معرفی نامه ت رو خواهد خوند، در اینصورت معرفی نامه ت رو باید از زبان اول شخص بنویسی
 
اما زمانی که میخوای برای یه گروه از افراد یه چیزی رو ارائه بدی و قبل از اون میخوای خودت رو معرفی کنی بهتره که این معرفی نامه رو از زبان سوم شخص بنویسی.
 
 
 
*یه مثال از معرفی نامه که از زبان اول شخص نوشته شده:
 
من یازده بار به عنوان کارمند نمونه از زمانی که به تیم بست بای رفتم معرفی شدم
 
 
 
*یه مثال از معرفی نامه که به زبان سوم شخص نوشته شده: *
 
جین ۱۱ بار به عنوان کارمند نمونه از طرف شرکت بست بای معرفی شد.
 
 
 
۳-همه اطلاعات نامربوط رو از معرفی نامه ت حذف کن
مهم ترین چیزی که باید در نظرت داشته باشی اینه که حتما باید خلاصه بنویسی. اگه زمانی خواستی معرفی نامه ی بلند از خودت بنویسی میتونی اون رو برای خودت نگه داری، چون همونطور که قبلا بهت توضیح دادم معرفی نامه ای که برای یه کاری میخوای حتما بایدکوتاه و خلاصه باشه. منظورم اینه که لازم نیست هر نوع اطلاعاتی رو در معرفی نامه ت بنویسی، چون لازم نیست که خواننده هایی که معرفی نامه ت رو میخونن همه نوع اطلاعات از زندگیت بدونن
 
*شاید گنجاندن بعضی از اطلاعات و کارهایی که کردی در معرفی نامه ت برای اعضای کمیته و انجمن علمی مدرسه جالب باشه، اما دقت کن که اگه میخوای یه معرفی نامه حرفه ای بنویسی لازم نیست اینجور اطلاعات رو در معرفی نامه ت بیاری
 
شروع به نوشتن معرفی نامه ت کن و یادت نره که خلاصه بنویسی
 
 
 
۴-شروع به نوشتن معرفی نامه ت کن و یادت نره که خلاصه بنویسی
از راهنما برای نوشتن معرفی نامه ت استفاده کن و دقت کن که مرحله به مرحله همه موارد رو انجام بدی. سعی کن یه تصویر کلی از خودت بوجود بیاری که در این تصویر بتونی اطلاعات مفید از خودت به خواننده بدی. اما دقت کن که باید کم ترین لغات ممکن رو از خودت توی معرفی نامه ت بنویسی. در حالت کلی باید بدونی که بین صد تا دویست لغت در معرفی نامه ت از خودت بنویسی.
 
* معرفی نامه ت رو به صورت بحثی و مکالمه ای بنویس اما خیلی بحث رو بزرگش نکن، تا میتونی ساده بنویس. این یعنی اینکه سعی کن خودت رو با جملات ساده بزرگ نشون بدی، بدون اینکه لازم داشته باشی بحث اضافی بکنی.
 
پس به جای اینکه بنویسی پدر من ۱۲ تا ماشین عتیقه داره؛ بهتره بنویسی من از گذروندن وقتم با پدرم خیلی لذت میبرم، گاهی وقتا به پدرم کمک میکنم که ماشین های کهنه رو تعمیر کنه که این علاوه بر اینکه بهم کمک میکنه از گذروندن وقتم با پدرم لذت ببرم بلکه کمکم میکنه که اطلاعاتی خوبی رو درباره تعمیر و نگه داری ماشینها بدست بیارم.
 
 
 
۵-بعد از اینکه معرفی نامه ت رو نوشتی باید بشینی و اصلاحش کنی
برای چند ساعت یا چند روز کوتاه معرفی نامه ت رو کنار بزار و بعد از اون با دقت بشین و معرفی نامه ت روبخون تا اگه لازم باشه اصلاحش کنی و جملاتی رو که درست ننوشتی یا بد نوشتی درستش کنی، کنار گذاشتن معرفی نامه برای چند روز یا چند ساعت بهت کمک میکنه که ذهنت آروم بشه و با دقت چیزهایی که نوشتی رو بررسی کنی. زمانی که دوباره بعد از چند روز معرفی نامه ت رو خوندی حالا میتونی بفهمی که اشتباهات کجاست و کجا رو خوب ننوشتی و اصلاحش کنی. حتی میتونی این کاررو برای معرفی نامه های دیگران هم انجام بدی و با خوندن با دقت کمکشون کنی که بتونن اصلاحش کنن
 
*معرفی نامه ت رو با صدای بلند بخون، خوندن چند بار معرفی نامه ت بهت این اجازه رو میده که تصمیم بگیری کجا رو حذف کنی، کجا یه جمله هایی رو اضافه کنی و کجاهارو اصلاح کنی.
 
*معرفی نامه ت رو دوبار چک کن تا مطمئن بشی اسم ها و کلماتی که نوشتی املاشون درسته. مثلا  اگه اسم مکان هایی مثل مدرسه؛ سازمانهای دولتی؛ برنامه ها، افرادی که باهاشون کار کردی رو توی معرفی نامه ت آوردی، دقت کن که اسمشون رو درست نوشته باشی. علاوه بر اینها دقت کن که خودتم بتونی اسم این مکانها و اشخاص رو درست تلفظ کنی.
 
ازدوستت که تو رو خوب میشناسه بخواه که معرفی نامه ت رو بخونه
 
۶-ازدوستت که تو رو خوب میشناسه بخواه که معرفی نامه ت رو بخونه
از دوستت بخواه که معرفی نامه ت رو بخونه و نظرش رو در این باره بهت بگه، این بهت کمک میکنه که مطمئن بشی چیزهای درست و در عین حال ساده رو توی معرفی نامه ت آوردی. از دوستت بخواه بعد از اینکه معرفی نامه ت رو خوند بهت بگه که واضح و رسا هستش یا نه! آیا معرفی نامه ت تو رو خوب معرفی کرده و یه تصویر خوب و واضح از تو در ذهن خواننده بوجود آورده? اگه کسی که معرفی نامه ت رو میخونه تو رو نمیشناسه و دوست نزدیکت نیست، ازش بخواه بهت بگه که آیا بعد از خوندن این معرفی نامه به اطلاعات کلی از تو رسیده و حالا دیگه تا حدودی تو رو میشناسه? آیا لازمه چیزی رو از معرفی نامه ت حذف کنی یا یه چیزایی رو بهش اضافه کنی؟
 منبع : nojavanshad.ir