چیلرها از جمله دستگاه های پرکاربرد در صنایع و ادارات هستند که به دو نوع جذبی و تراکمی دسته بندی می شوند. هریک از چیلرها ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند. در این مطلب می خواهیم به خرابی های معمول در چیلرهای  تراکمی بپردازیم. در صورتی که با انواع خرابی چیلرها آشنایی داشته باشید در مواقع وقوع هرگونه مشکل، متعجب نخواهید شد. هر وسیله مصرفی امکان خرابی خواهد داشت و اصلی ترین مورد، شناسایی درست عیب دستگاه است و چنانچه عیب یابی دستگاه به درستی انجام شده باشد می توانید در بازه زمانی کوتاهی مشکلات آن را رفع کنید. برخی از خرابی های معمول در چیلرهای تراکمی توسط خود شما نیز قابل حل هستند اما برخی دیگر حتما باید به تعمیرکاران حرفه ای سپرده شوند تا عملیات تعمیر بدون کم و کاست بوده و با خیال راحت از چیلر تراکمی خود استفاده کنید. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:
 
 
 
خرابی های معمول در چیلرهای تراکمی
چیلرهای جذبی توسط گرما و واکنش های شیمیایی انرژی خود را تامین می کنند اما چیلرهای تراکمی دارای کمپرسور بوده و به صورت مستقیم با برق کار می کند. به دلیل برقی بودن، احتمال خرابی در چیلرهای تراکمی وجود خواهد داشت و البته خرابی آن را نمی توان به بخش خاصی نسبت داد و امکان ایجاد اختلال در تمامی قطعات چیلر وجود دارد. توجه داشته باشید که برای تعمیر چیلر تراکمی حتما از متخصصین حرفه ای کمک بگیرید چرا که کارهای ریز و درشت زیادی را باید طی دوره تعمیر انجام دهید.
اصلی ترین خرابی های چیلر تراکمی و راه حل آنها از قرار زیر است:
صدای زیاد و لرزش در کمپرسور
هرگونه اختلال در سیستم مکانیکی کمپرسور اعم از خوردگی یا شکستگی: میل لنگ، سوپاپ، پیستون و... باعث لرزش کمپرسور می شود. بیشتر خرابی های مربوط به کمپرسور مربوط به کمبود روغن یا خرابی اویل پمپ است. فشار زیاد گاز نیز می تواند یکی از دلایل خرابی کمپرسور باشد.
 
کمپرسور دائما کار می کند
یکی از مواردی که می توان آن را در خرابی های معمول چیلرهای تراکمی جای داد بی وقفه کار کردن کمپرسور است. این مورد می تواند خرابی های بیشتری نیز به بار آورد. در صورتی که توان بیشتر از حد از دستگاه انتظار داشته باشید به صورت دائم کار خواهد کرد. در صورت خرابی؛ شیر انبساط، فیلتر درایر، اواپراتور و کندانسور نیز ممکن است این مشکل ایجاد شود.
یخ زدن اواپراتور
یکی از خرابی های معمول چیلرهای تراکمی، یخ زدن اواپراتور است و علت آن می تواند؛ عمل نکردن آنتی فریز، خرابی فلو سوئیچ، عمل نکردن low pressure باشد.
کم شدن سرمای دستگاه
در بسیاری از مواقع امکان کاهش سرمای چیلر وجود دارد و این مشکل می تواند علت های مختلفی داشته باشد. یکی از اصلی ترین دلایل آن کمبود میزان گاز است. در صورت نیم سوز شدن الکتروموتور و رسوب گذاری لوله های کندانسور نیز سرمای تولیدی کاهش پیدا می کند.
در صورتی که سیستم هیچ سرمایی تولید نکند نیز ممکن است شیر انبساط خراب شده و یا شیر برقی bypass باز مانده است.
باز نشدن شیر برقی مسیر مایع
یکی از خرابی های معمول چیلرهای تراکمی، باز نشدن شیر برقی مسیر مایع است که می تواند دلایل زیر را داشته باشد:
-    کاهش ولتاژ و فاز چک شود.
-    فیوزها و کلید اصلی را چک کرده و کلیه قسمت های معیوب در مسیر برق رسانی را رفع کنید. 
-    در صورتی که کمپرسور به دلیل کار کردن زیاد گرم شده باشد حدود ۲ ساعت منتظر بمانید و سپس دوباره روشن کنید.
-    کالیبراسیون باید از هر جهت مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز کالیبره یا تعویض شود.
-    سوئیچ فشار بررسی گردد.
-    در صورت خرابی، تعمیر یا تعویض شیر برقی.
یخ زدن مدار بین اواپراتور و کمپرسور
یکی دیگر از مهمترین خرابی های معمول چیلر های تراکمی، یخ زدن مدار میان اواپراتور و کمپرسور است. در صورتی که میزان گاز مبرد در سیستم بیش از حد نیاز بوده و یا شیر انبساط تنظیم نباشد این مشکل پیش خواهد آمد.
موترد ذکر شده تنها بخشی از خرابی های چیلرهای تراکمی هستند و ممکن است مشکلات دیگری نیز در دستگاه شما به وجود آید و نیاز به تعمیرکار مجرب داشته باشد.
در تهیه این متن از این منبع استفاده شده است.